
Stanowisko Izb ws. projektu ustawy o ochronie małoletnich przed dostępem do treści nieodpowiednich w internecie
Rozwiązania zaproponowane w projekcie ustawy o ochronie małoletnich przed dostępem do treści nieodpowiednich w internecie są niewłaściwie zaadresowane, nieuzasadnione i nietrafione z wielu powodów – napisali we wspólnym stanowisku Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji, Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji, Konfederacja Lewiatan oraz Związek Pracodawców Mediów Elektronicznych i Telekomunikacji Mediakom”.
Zdaniem Izb przepisy projektowanej ustawy:
- naruszają prawo Unii Europejskiej (a projekt ustawy powinien być notyfikowany Komisji Europejskiej);
- ignorują obowiązujące już w Polsce przepisy prawa, których celem jest ograniczenie dostępności pornografii dla małoletnich;
- deprecjonują wagę i rolę wychowania i edukacji;
- pomijają fakt, że już dzisiaj istnieje cała gama rozwiązań technicznych służących ochronie małoletnich przed nieodpowiednimi treściami, zarówno odpłatnych jak i darmowych (w tym rozwiązań darmowych stworzonych z wykorzystaniem środków publicznych), prostych w obsłudze i dostępnych dla każdego, kto chce z nich korzystać;
- w sposób nieuzasadniony i zwyczajnie niesprawiedliwy adresują wszystkie obowiązki na dostawców Internetu, pozostawiając dostawców treści dla dzieci szkodliwych, w tym dostawców treści pornograficznych, całkowicie poza zakresem zainteresowania Projektodawcy i projektowanej ustawy;
- nakładają na dostawców Internetu obowiązki prowadzenia działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących blokad i treści pornograficznych, które mają być realizowane pod groźbą kary (!), a więc przerzucają na prywatne przedsiębiorstwa realizację należących do Państwa Polskiego zadań z zakresu edukacji, polityki rodzinnej i społecznej;
- zawierają legislacyjnie i prawnie nieakceptowalne konstrukcje, niedające bronić się w demokratycznym państwie prawa, takie jak realizowany pod groźbą kary nakaz blokowania niezdefiniowanych treści;
- tworzą fałszywą wizję możliwości rozwiązania skomplikowanego problemu społecznego przez proste nakazy i zakazy ustawowe, dając złudne poczucie bezpieczeństwa;
- stwarzają polityczną pokusę do obejmowania obowiązkiem blokowania kolejnych kategorii treści i usług uznawanych za szkodliwe albo niepożądane;
- stwarzają nowe, poważne ryzyka dla prywatności abonentów;
- z niezrozumiałych powodów proponują model nieznany w żadnym innym państwie, odmienny od tego, który został albo jest wdrażany w niektórych państwach Europy.
Polecane
-
PIIT: Międzynarodowe partnerstwo na rzecz edukacji związanej z oddziaływaniem pola elektromagnetycznego
-
Patronat Honorowy PIIT: Sympozjum PTZE Zastosowania Elektromagnetyzmu w Nowoczesnej Inżynierii i Medycynie
-
30 lat PIIT - tworzymy cyfrową przyszłość Polski
-
10 Fundamentów branży ICT w Polsce
-
Sąd Polubowny ds. Domen Internetowych
Aktualności
-
30.05.2023
Śniadanie PIIT z Prezesem UKE
-
29.05.2023
PIIT: Warsztat „Wzmocnienie globalnego partnerstwa gospodarczego z Tajwanem”
-
25.05.2023
PIIT Poleca: Future Collars wprowadza swoje kursy do Irlandii
-
24.05.2023
Założyciele PIIT: Zeto Software
-
23.05.2023
EDUMIXER: Przedstawiciele biznesu i nauki na temat przełomowych technologii